اخبار روز

«جایزه کیاست‌پور» رویدادی برای انتخاب جوان مروج نجوم

«جایزه کیاست‌پور» رویدادی برای انتخاب جوان مروج نجوم

۰۶:۵۴ ۲۰ تير ۱۴۰۳

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: رویداد جایزه کیاست‌پور نخستین بار با هدف معرفی و انگیزه‌بخشی به جوانان مروج علم ستاره‌شناسی برگزار می‌شود.

مهری نقوی با بیان اینکه مهلت ثبت نام در این رویداد تا دهم امرداد امسال است، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند مستندات و مدارک مربوط به فعالیت‌های ترویجی و آموزشی خود را در زمینه نجوم در سامانه خانه نجوم ادیب بارگذاری کنند تا توسط کمیته داوران بررسی شود.

او گفت: سه نفر از افراد برگزیده در مراسم اختتامیه این رویداد شهریور امسال در اصفهان، معرفی و تجلیل می‌شوند و جوایز نقدی و تندیس به آنها اعطا خواهد شد.

نقوی خاطرنشان کرد: جشنواره دو سالانه ملی ترویج نجوم ادیب شامل چند برنامه است که برخی از آنها مانند «مقاله علمی»، «عکاسی نجومی» و «هنر و آسمان» اردیبهشت امسال در اصفهان برگزار شد.

او  افزود: جایزه کیاست‌پور یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره است و پوستر آن اردیبهشت امسال رونمایی شد.

نقوی هدف اصلی از برگزاری جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب را رشد تفکر علمی در بین اقشار مختلف مردم بویژه نوجوانان و جوانان عنوان کرد و گفت: سومین دوره این جشنواره در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.

پروفسور احمد کیاست‌پور چهره شناخته‌شده جهانی و برجسته عرصه نجوم، اُپتیک و لیزر است که در سال ۱۳۹۸ در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

مرکز نجوم ادیب اصفهان با هدف نکوداشت نام و یاد این چهره شاخص و افتخارآفرین ایران اقدام به طراحی رویدادی با نام «جایزه کیاست‌پور» به‌منظور شناسایی و تقدیر از جوان برتر مروج علم نجوم در کشور کرده است.

 نخستین دوره جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب در سال ۱۴۰۰ در اصفهان برگزار شد.

نجوم یا اخترشناسی به دانشِ بررسی موقعیت، تغییرات، حرکت و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی پدیده‌های آسمانی از جمله ستاره‌ها، سیاره‌ها، دنباله‌دارها، کهکشان‌ها و پدیده‌هایی مانند شفق قطبی و تابش زمینهٔ کیهانی گفته می‌شود که منشاء آن در خارج از جو زمین است.

مرکز آموزش نجوم ادیب در سال ۱۳۷۴ و توسط شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد؛ هدف از تاسیس این مرکز، عمومی سازی علم در سطح جامعه، افزایش سطح معنویت و بهداشت روانی فردی و اجتماعی از دریچه نگاه به آسمان، کشف استعداد‌های علمی کودکان، نوجوانان و جوانان و نیز پرکردن اوقات فراغت شهروندان با برنامه‌های علمی است.

مرحوم احمد کیاست‌پور در راه اندازی مرکز نجوم ادیب اصفهان تاثیرگذار بود و از فعالان ترویج علم نجوم در کشورمان و دنیا محسوب می‌شود.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا